Gunung Mat Cincang, Langkawi

Gunung Mat Cincang mempunyai ketinggian 2,339 kaki atau 713 meter dari paras laut. Ianya merupakan banjaran gunung yang bersebelahan dengan puncak kereta kabel Langkawi. ~ Ayat kopipes sangat!! hahaha

Untuk program pada kali ini seramai 10 orang pendaki  dan kami dibantu oleh 2 orang pegawai JPAM Langkawi, dorang lah yang guide kitorang whoah ~

Selesai  30 minit kami dibelanjakan 1 km = 638 anak tangga , anak tangga kecik siut mcm tangga kenari huhuh sehingga ke air terjun Telaga Tujuh.


Menurut legenda, tersebutlah cerita dewi-dewi yang gemar turun mandi-manda di Telaga Tujuh pada awal-awal pagi sebelum Suboh.

Cross the river!! Dude and go back to the trail ~ adeh cakap omputih pulak.. Dari permulaan trek Telaga Tujuh, 15 Minit pendakian akan tiba di Kem Saintis. Kat sini kawasan water point, air sungai segar segar beb!

Sekotak rokok pun tak habis akhirnya tiba di Kem Mat Pauh. Tapi kami gagal menemukan papan tanda. Kene sorok jin agaknya..Alahai ~

Trek pendakian mula sedikit meninggi. Terdapat anak tangga dan jambatan yang dibina disepanjang trek bagi memudahkan pendaki. 30 minit pendakian, pendakian akan berjumpa pula  Tok Ayah. HAHAHA Kem Tok Ayah.

Angkat sauh ~ pendakian di teruskan ke ke Puncak Telaga Tujuh. Trek pendakian mula mencanak Dalam masa 45 minit sampai sudah ke sini..Masa ni dah PEWAI .

trek pendakian mula meninggi dan mencanak hingga mencapai 70 hingga 80 darjah. sepanjang trek terdapat batu yang basah dan licin.

Bersumpah seranah , caci makian, menyesal tidak berguna lagi akhirnya 1 Jam setengah tiba puncak Gunung Mat Cincang pada jam 1.00 petang iaitu kira-kira 3 jam setengah pendakian.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s