Taiwan Oh Taiwan Day 3 & Day 4

Hari Ketiga – selepas sarapan pagi, membawang, merokok, mengvape, perjalanan diteruskan ke tempat pertama : Dansui Fisherman Wharf di daerah Dansui ( Tamsui ) , lokasinya dekat je , terletak di utara 20 minit dari penginapan kami.

btr

View dari atas jambatan

btr

Jambatan Love

btr

View

btr

Boat parking area

btrhdr

Nelayan drop ikan

btr

view full Love Bridge

btr

Bang Deham yg Kacak

dalam 40 minit dekat sini, tempat seterusnya kami akan ke pusat bandar Dansui, dekat sini merupakan tourist spot area, pelbagai minuman, cenderamatam baju, korang bleh dapatkan kat sini. Namun harga tetap YAHUDI, keychain pun banyak dekat sini, leather product, kasut dan lain lain lagi.

Kat sini lagi sekali gagal mencari logo halal untuk kedai makan, tapi ada satu je kedai turkey, kedai aiskrim yg selalu mainkan pelanggan. Boleh rujuk gambar di bawah.

hari ni  tak banyak nak taip sebab malas sangat !! haha.

btrhdr

street view

btrhdr

street view

btrhdr

street view

rbthdr

street view

btr

street view

btr

Bang Deham yg Kacak lagi

btr

Kedai Halal

 

Dalam tengahari kami meneruskan perjalanan ke Yehliu Geopark, kat sini kalau korg google memang cantik beb tempat dia. Ok Ok perjalanan menuju ke Yehliu mengambil masa dalam 1 jam setengah. Sebab Yehliu di kawasan pantai.

Tiba di Yehliu, kita makan dulu, kat sini memang tak ada makanan halal tapi seafood restaurant memang banyak. Kami pun pekena lah restoran seafood nama nya ialah

Yehliu Meikuanyuan seafood restaurant. Boleh tengok gambar di bawah.

btr

fresh seafood

btr

fresh seafood

btrhdr

fresh seafood

btrhdr

fresh seafood

btrhdr

fresh seafood

Selesai makan , beratur panjang ke pintu masuk Yehliu, dekat je 3 minit jalan kaki, Geopark ni merupakan tempat yang rare bagi aku, kawasan pantai yg di mana terhasil batu batuan yg unik tumbuh di persisiran pantai. Gamba tak banyak yg boleh ambil sebab hujan turun bagaikan mutiara. Kemudahan tandas, coffee shop ada disediakan di sini.

Today is tight day! very tight ooi, abes je aktiviti dekat Yehliu, kita terus menuju je town balik untuk melawat Masjid Taiwan, Alhamdulillah ada jugak masjid  kt negara Taiwan ni, Difahamkan hasilnya masjid di sini disebabkan gabungan ngo ngo seluruh dunia, antaranya termasuk ngo negara kita Malaysia. Kerajaan Taiwan sendiri tak pernah iktiraf masjid di sini.

Masjid ni terletak dekat dengan kawasan university, di sebelah masjid korg boleh dapatkan kedai halal muslim, jual bakso ke mee daging tak silap.

 

Kedai Halal Royal

Kedai Halal Royal

Seterusnya kami melawat kedai buat kek terkenal di Taiwan, kat sini korg boleh rasa pelbagai kek, biskut dan beli haha.

Memang ramai pelancong, masa pun tak banyak dekat sini.

Selesai membeli kek dan habis duit di sini kita pergi satu port pasar malam yg bagi aku semua mampu milik dekat sini, tapi pilihan tak banyak , banyak kedai jual benda sama sahaja. Sini keychain, baju, mainan memang murah. Korg boleh beli untuk bawa balik dekat kawan kawan.

Hati hati sebab sini crowded area, pickpocket pun banyak. orang memang ramai macam suasana esok nak raya doh.

btr

street shop

btrhdr

street shop

btr

street shop

btrhdr

btrhdr

btr

 

Dan balik ke hotel untuk rehat.

Hari Keempat selepas sarapan terus ke airport untuk balik ke Kolumpo.

Jumpa lagi di entri yg lain untuk  destinasi yang lain.

 

btrhdr

Airport Counter

btr

Halal Food Airport Plan

btr

Close

btrhdr

Taiwan Airport

btr

Musolah

Leave a comment